Kaštanova motorka

No co vám budu povídat,

asi před rokem mi volal do práce ňákej chlápek a do toho telefonu mi povídá dobrej den, pane, já sem ten Kaštan! A já sem chvíli přemejšlel kerýho Kaštana to znám a do toho von mně postrčil no víš, ten Kaštan z Dakaru! A vod tý chvíle si s Ivem tykáme. A von povídá, že vymyslel takovou malou motorku, kerou si přineseš z káry ve dvou taškách, máš jí asi za dvě minuty složenou, pak škubneš za špagát jako u sekačky a už si to metelíš plání. Nebo lesem. A taky s tim můžeš jet na velkou stavbu, třeba zrovna jak to Amíci řikaj na hájvej, neboli na dálnici. Když se zrovna staví a hlavní inžinýr si ve tři kiláky vzdálený maringotce zapomněl třeba lopatu. Nebo ten teodolit. A nebo taky třeba jenom cigára. No jenom… Jen kuřák ví, co je zapomenout si v maringotce cigára…

Tak na to je tahle motorka. Jednoduchá, pár železnejch trubek svařenejch do tvaru rámu,  do toho se dá motor ze Subaru, no né z auťáku, ale z ňákýho pracovního stroje, třeba z takovýho toho co pěchuje šutráky do země a skáče po nich jak žába. K tomu motóru se přidělá variátor, nebo jenom vodstředivá spojka, kus řetězu z dospělý motórky, dvě balónový kola aby to aspoň trochu pérovalo, na jedno kolo brzda, pro fajnšmekry dvě brzdy, no když už to má dvě kola, tak taky dvě brzdy, né? Jo zapomněl sem na řídítka… A už s tim můžeš pelášit třeba třicítkou kamkoli než ti dojde benzín. A víš proč je ten motor ze stroje Subaru? No přeci proto, že se nevopravuje, ale ­­­­­­mění. Všude na světě ho za pár tisícovek koupíš, nebo ti ho za den přivezou až domu. Skočíš s motorkou a praskne ti něco? Vemeš svářečku u nejbližšího kutila a vopravíš si to! A mažeš si to dál!

A stojí to do štyriceti táců! Tedy žádná investice, žádný vodpisy nebo jak tomu ti finančáci vlastně řikaj…

Tak abych se teda vrátil na začátek. Tudle motorku mi ten Ivo Kaštan nabídnul, abychom jí u nás v Divišově dělali ve fabrice nejdřív na motorky Eso a pak na Jawy. Plochodrážní. No ze začátku sem se na to koukal trochu šišatě, naše motorky jsou úplně něco jinýho, jezděj na metyl a né na benzín, spotřebu maj kolem 150 litrů na sto, zrychlení z nuly  na sto tak asi za dvě vteřiny a von ten Kaštan příjde s takovym lenochodem prťavym. Ale pak mne to začalo brát. Ukazoval sem to kámošum, co dělaj na stavbách, Jardovi, co dělá celej život v lese, Ondrovi sedlákovi, kerej hospodaří, pase krávy, koně, někdy vyžene i prasata, ten chce už po Živitelce dvě motórky na prodej, vlastně po něm se jim začalo říkat Cowboy, páč vlastně plní práci toho malýho a houževnatýho kovbojskýho koně.

No přijďte si to vyzkoušet, uvidíte, že za chvíli nic jiného nebudete pod sebou mít. Ta motorka vás veme za srdce. Práce se vám nebude zdát tak nudná a namáhavá, anžto si při ní budete klíďo píďo jezdit na motorce, no kde jinde by vám to trpěli, ne? Budete si s tim třeba nahánět tu voraženou krávu, kerá vám už dvakrát prolítla elektrickym vohradníkem a chodí se koukat na vláčky, kráva jedna pitomá, skočíte na to, pušku strčíte do držáku na řídítkách a pojedete do lesa, protože vám soused volal, že se tam toulá liška. Když jí uvidíte, tak žádný stavění motorky na stojánek! Prostě s ní praštíte vo zem a už jí máte. Teda praštíte s motorkou a máte lišku, abyste mi dobře rozuměli! A nebo si do někerýho z kastlíků hodíte holinky a do druhýho ty cigára a pojedete cestou necestou třeba pět kiláků na kontrolní den na dálnici.

Tak to je Kaštanova motorka. A teď už taky kapku i naše. Trochu sem vám jí chtěl přiblížit, ale ňák mi při tom psaní povolila fantazie. To pod dojmem z tý skvělý jízdy na kovbojovi. Nebo na kovboji? Teď nevim. Přijďte si ji vyzkoušet, a uvidíte, že vás taky rozhodí.

No co vám budu povídat…