O Ratajáku 2017

No co vám budu povídat,

je pátek večer, máme vytištěné všechny cedulky, doplňky značek, označení depa, registrace závodníků a tak. A je pátek pozdní večer, no skoro již sobotní noc a po Ratajích nad Sázavou nám stojí všech 25 dopravních značek, které upozorňují diváky a jezdce na sobotní závody. Je sobota v noci, asi jedna hodina, a sedíme v Klubu Čtrnáctka, dáváme si uklidňující bubliny a jdeme spát.

Něco zvoní. Sakra, kdo to v půl sedmé otravuje? Aha, budík! Kdo to nařídil na sobotu a ještě na půl sedmou? No jo, za chvíli začíná jízda do vrchu Rataják! Sedmý ročník. Dopadne to? Nepřijede málo lidí? Pohled z okna, no zatím dobré! Každý se rozchází za svým úkolem pořadatele jízdy do vrchu. Startuji svého půllitra, tedy Jawu 500 óhácéčko, a všechny své práce na trati již dnes budu obstarávat ze sedla tohoto krásného stroje z dílen bývalé Janečkovy továrny na motocykly JAWA. Poslední cestovní motorky, které se lidově říkalo český Harley. To ale tehdejší komunističtí představitelé nerozdýchali a výroba čtyřtaktů se zastavila.

Je již kolem deváté, schůzka s našimi kamarády v Pivovárku, každý dostává své instrukce, vládce počasí svatý Petr je nám nejspíš nakloněn, jen občasný mráček se nezachytává o Krkavčí skálu nad Ledečkem, ale letí si dál nad Rataje. Trochu mne to zneklidňuje.

Poslední kontrola trati, spousta diváků, většina z nich na výjezdech ze zatáček. Všechny vyháním z těchto nebezpečných míst, ochotně ustupují. Rataják a jeho pověstná dlažba fakt klouže i za sucha.

Časomíra v pořádku? Ne! Ztrácí se nám spojení se startem, říká mi Matěj, a kolem nás se mihl první závodník! Druhý, pátý… zastavte startování! V tu chvíli je časomíra v pořádku, ale musíme start opakovat. Z motorky to vysvětluji všem závodníkům…

A odstartováno. Hasiči, kterým opět patří ohromné poděkování, hlídají trať, starosta Rataj Luboš se činí a za 40 minut je všech osmapadesát závodníků v cíli. Roman, náš grilovací referent, připravuje obědy, letos to netrvá dlouho, a již se jede na start druhého kola. Tentokrát vše funguje, jen od západu se blíží tmavý mrak, no spíše mráček a bacha! Začíná brzdit před Ratajemi! A je to tu. Petr nám na hlavy vylévá snad tisíc van plných vlažné vody, trať klouže, jako kdybyste jeli po mýdle. Všichni lehce zpomalují, ale fakt jen lehce, zatáčky se jezdí powerslide, tedy smykem všech kol, naštěstí déšť a strach vyhnali diváky z nebezpečných míst…

Uf, Markétka odmávla posledního závodníka. Vyhlášení výsledků již po hodině od začátku sčítání, nikdo nepodává protest. Hodinky nám tedy šly všem stejně.  Nejlépe ale Pavlovi Drahotovi se škodovkou dvanácsetdvojkou řečenou Stejšinou, který nezískal ani jeden trestný bod. K diplomu a tričku Rataják 2017 vyhrál ještě láhev sektu. Tu vyhráli také další čtyři závodníci s jedním trestným bodem, pánové Petr Veselý (Fiat 128 sc), Jaromír Fialka (BMW E30), Miroslav Pokorný (Motom 48) a Ladislav Žák (Mercedes Benz „Sekačka“). Ale i další získali ocenění: Jaroslav Stuchlík za nestarší motocykl AJS D r.v. 1920, pánové Josef, Jaroslav a Stanislav Stuchlíkové za nejkrásnější kostým, které vybrala skutečná odbornice na oblékání, kostymérka Maruška z dílen Národního divadla, Standa Nič za nejstarší auťák – Aero 662 r.v. 1932, a konečně cenu útěchy měl získat za nejvyšší počet trestných bodů pan Zdeněk Lipš s unikátním Austinem Healey Sprit MK1 z roku 1958, ten však bohužel odjel před vyhlášením výsledků, takže cena propadla štábu soutěže, který ji ještě týž večer vypil.

Děkujeme všem zúčastněným, bylo jich letos 58. Těšíme se na příští – osmý – ročník Ratajáku, bude buď druhou, nebo první sobotu v červenci 2018. A pojede se ke 100. výročí bitvy na Marně, jedné z událostí, které předznamenaly konci Světové války a vzniku Československa.

No co vám budu povídat…